Propeller Prize 2019 - resultat och lärdomar

I förra veckan gick innovationstävlingen Stena Line Propeller Prize av stapeln i samband med Innovation Day i Karlskrona. Efter att ha blivit nominerade och utvalda som en av tre finalister pitchade vi vår satsning inom Internet of Everything för en sex personer stor jury. Här kommer en kort redogörelse för hur det gick och vad vi lärde oss.

Datum

15/03/2019

Kategori

Internet of Everything

Från tveksamhet till beslutsamhet

Vi hade egentligen inte tänkt ställa upp. Vi har de senaste månaderna haft full fokus på leverans i ett antal konsultuppdrag och produktifiering av vår nya experimentplattform SenseView. Kundleverans har alltid prio över att söka pengar i diverse ansökningar eller tävlingar. Men så fick vi frågan av en person vi respekterar om han fick nominera oss. Och det var frågan som blev the tipping point. När väl nomineringen var inne och vi insåg att vi hade blivit utvalda som ett av tre bolag i kategorin ICT, infann sig tävlingskänslan och det var dags att leverera!

Vad som stod på spel?

100 000 kr!

Formatet

5 minuters pitch på engelska med svar på de klassiska startupfrågorna problem, lösning, marknad, nuläge och plan framåt! En sex personer stark jury med erfarna människor från näringslivet satt på armlängds avstånd och spänningen i rummet var hög. Båda våra medtävlande bolag hade tung forskning bakom sina produktideér. Vi var den udda fågeln i rummet med approachen att sälja och lyssna på kundbehov först, och utveckla sedan.

Vi tar alltid approachen att börja hos den tilltänkta kunden. Att försöka förstå vad den största frustrationen är inom det område vi är experter på. Vi är bra på IoE, men kunderna vet bäst vad deras verksamhet behöver. En enkel princip, som inte alltid är lätt för startupbolag att leva efter har det visat sig. Efter att ha pitchat klart följde flera timmars väntan tills resultatet skulle tillkännages på prisutdelningen samma kväll.

Lärdomar och resultat

Tävlingen skulle i utzoomat läge ge svaret på en större fråga. Vad är mest värt i dagens startupvärld?

  • Forskningsresultat med potentialen att bygga unicitet men med osäkerhet kring hur man ska hitta kunder som vill hoppa på tåget eller
  • Gräsrotsdriven utveckling (inte baserat på patent eller forskning) där man innan ens utvecklingen startat har flera kunder på kö.

Valet just denna kväll låg hos sex individer med både akademisk och entreprenöriell bakgrund. Vi var absolut inte säkra på att vår approach och pitch skulle falla juryn i smaken. Väl uppe på scenen inför prisutdelningen infann sig dagens första nervösa känsla. Fram tills dess hade fokus varit på att göra en så bra pitch som möjligt. Och sedan vila i att vi inte längre kunde påverka resultatet. Att falla på målsnöret hade känts som ett antiklimax när vi väl stod där framför den välfyllda festsalen.

Till slut dök vårt namn upp på skärmen. Vi hade vunnit! Ett roligt kvitto på att såväl approach som produktidé uppskattades av juryn. Att vi samma dag lanserade SenseView mot en av tre kunder på kö gjorde inte saken värre. Med lite nytillskott i kassan kan vi nu gasa ännu snabbare framåt! Med målet att hjälpa Sveriges städer experimentera mer för att bli smartare!