Den digitaliserade gatstenen

Har du någonsin i frustration kört runt i en stad och letat parkering? Och vet du hur mycket utsläpp av avgaser som tillförs stadsmiljön enbart från bilar på jakt efter en ledig plats? Med utgångspunkt i dessa två problem tar Karlskrona stad ett tydligt avsteg mot att lösa problematiken en gång för alla. Men hur gör man det i en stadsmiljö som till stora delar består av gatsten och där snöröjning tillhör vardagen?

Datum

02/03/2018

Kategori

Internet of Everything

”Vad som göms i snö, ska inte komma fram i tö”

Mathias Djärv

Vi älskar tuffa utmaningar. Så när världsarvsstaden Karlskrona som en del i ett större Smart City-initiativ letade partners för att koppla upp sina centrala parkeringar tog det inte många minuter för oss att haka på tåget. Man letade efter en partner som hade bredden att gå från specialbyggd hårdvara och sensorer till nätverkskommunikation och visualisering av stora datamängder. Som extra krydda var Nordeuropas största torg (bortsett från Moskva) i fokus. Ett torg fullt med gatstenar.

Från ovan till under jord

Just gatstenarna innebar en speciell utmaning då de flesta off-the-shelf-parkeringssensorer idag är gjorda för att skruvas fast i asfalt. Lägg också till att man vid den årliga snöröjningen skrapar både gator och torg, vilket hade gjort att livslängden på en sensor ovan mark hade varit maximalt en säsong. Just snöröjningsproblematiken visade sig med all tydlighet lagom till det var dags att sätta första sensorn i marken. Med snömängder på över en halvmeter på bara några dagar fick kommunens vägingenjörer rycka ut med en värmebrännare för att rubba gatstenarna ur fläcken. Två timmar, och ett antal frusna fingrar senare, var sjösättningen ett faktum. Eller snarare snösättningen. Såvitt vi vet, har vi byggt världens första digitaliserade gatsten! Och parkeringssensorn sitter under jord och är därmed skyddad mot både snöröjning och skadegörelse. Att placera en sensor med en liten antenn under jord, innebär dock stora utmaningar när data ska skickas trådlöst över det LoRa-nät som Affärsverken parallellt sätter upp för att möjliggöra fler spännande sensorlösningar.

Nätverkskrav när sensorn sitter under jord

För att lösa problemet med att skicka data genom en gatsten (som dessutom är delvis magnetisk och kan störa sensorn), sattes en förstärknings-gateway upp i närheten. Och några sekunder efter snösättningen, började sensorn skicka data över LoRa-nätet. En ytterligare utmaning var att sensorn  tidigare inte hade sålts kommersiellt i Europa, vilket krävde ett antal månaders debugging och omflashning för att stämma med Europeisk standard för sändningsfrekvenser och annat. Men det är smällar vi får ta när vi bryter mark inom Internet of Everything.

Livslängd och batterikapacitet

En av de viktigaste faktorerna när Karlskronas gatstenar ska digitaliseras är batteriernas kapacitet och livslängd. För att förbereda för de mest extrema förhållanden som kan tänkas uppstå, valde vi en batterikemi som klarar temperaturer ner till -55 grader. Och som beräknas hålla i runt tre år. I första fasen sätter vi digitaliserade gatstenar på tio platser i centrala Karlskrona. Målet är att datan som samlas in ska användas till att förstå användarbeteenden i första steget, och påverka beteenden i nästa steg. Att köra varv efter varv i stadskärnan på jakt efter en ledig parkering är snart ett minne blott. Och genom att även sätta sensorer på ställen där man absolut inte bör parkera, såsom på brandgator, kan de även rädda liv. I förlängningen kommer såväl parkeringsautomater som parkeringsvakter bli överflödiga.

Ett smartare världsarv

En digitaliserad gatsten är bara ett av de första stegen i en större satsning på sensorlösningar i den smarta staden Karlskrona. Något som lokaltidningen glatt plockade upp här. Ett litet steg för en gatsten, men ett stort steg för alla inblandade parter!